Tuesday, March 9, 2010

Ukiran Anak dan Father

Anak seorang tukang ukir hairan mengapa bapaknya terus mengkritik hasil kerjanya.
Padahal hasil ukirannya sudah terjual dengan harga yang lebih mahal drpd hasil ukiran
bapanya.
"Ayah,dahulu mase hasil ukiran saye dijual dengan harga Rm 40 ,nape aya menegur
hasil kerja saya?"tanya si anak ni.
"Memanglah sbb pada wak2 tu,hasil ukiran ayah sendiri Rm 50,"sahut ayahnya dengan
perlahan.
"Tetapi apbl hasil ukiran saya Rm 50 pun ayah masih mengkritik hasil kerja saye.Mengapa?
Bukan ker hasil saya sudah meningkat?"
Ayahnya tersenyum seraya berkata,"Sbb mase 2 hasil kamu hanya memai hasil kerja ayah,
ia bukan benda yg nk dibanggai."
Anaknya x puas ati(Dok puah ati!)hahaha
"Nah,semalam hasil kerja saya meningkat kpd Rm 60!Sudah lebih dr hasil ukiran ayah.
Bukankah itu satu kebanggaan besar?Tetapi ayah masih terus mengkritik hasil kerja saya."
"Napek ek."senda ayahnya
"Mane la Udin tau ayah!"
"Pikir gop,"Kata ayahnya.
"Jawapannya sbb hasil ukiran ayah x meningkat mutunya.Hanya harga sama jer,"kata ayahnya.
Anaknya diam.
"Kamu tau x nape hasil ukiran ayah kurang baek?"
"Er..er..saya x tau ayah."
"Sbb datuk kamu x penah mengkritik ayah.Jadi ayah x nak ulangi kesilapan atuk kamu 2."


*Pengajaran: Kritikan org adalah pendorong dan pemantau kpd kualiti kerja yang tinggi.Sikap terlau cepat berpuas hati dengan hasil kerja akan membunuh semangat utk terus berjuang,menambah ilmu,kemahiran dan kegigihan.Jangan berlunjur sebelum ddk!!!

No comments: